Isnin, 29 September 2014

Aplikasi android yang boleh memudahkan urusan harian.


ASSALAMUALAIKUM

  Lama betol tak bersua dengan blog ni. Hurmm, ok kali ni nak kongsi pasal aplikasi android yang aku rasakan boleh memudahkan kehidupan harian kita. Aku dah pun gunakan aplikasi-aplikasi ni, dan hasilnya memang dapat memudahkan pun.

Ok, taknak cerita banyak biar aku perkenalkan aplikasi yang aku gunakan dalam tabet ni.

1. Aplikasi Waktu Solat Malaysia.


Bagi aku ni aplikasi terbaik untuk semua orang islam yang berada di malaysia ni. Waktu solat dalam aplikasi ni mewakili semua negeri di malaysia dan ada disertakan waktu untuk tempat-tempat terpencil dalam malaysia. Dan yang bagusnya lagi, dalam aplikasi ni juga terdapat kaedah mengambil wuduk (air sembahyang), cara solat jamak, masjid yang berdekatan dan banyak lagi. Waktu solat juga boleh diletakkan di muka hadapan menu dalam peranti masing-masing.



2. Aplikasi Emoji Keyboard.



Aplikasi ni membolehkan penggunanya memuat naik emoticons yang mempunyai pelbagai bentuk. Tambah pulak yang menggunakan akaun instagram, boleh letak emoticon yang berbentuk lengan, simbol tidur, dan lain-lain. Contoh simbol yang ada dalam emoji keyboard ni macam kat bawah.



3. Aplikasi Ookla Speedtest.



Dengan menggunakan aplikasi ni, bolehla kalau nak tau macam mana sambungan internet baik yang gunakan wifi ataupun data internet dalam smartphone tu.

4. Aplikasi Quran Android.



Menggunakan aplikasi ni, ia dapat memudahkan lagi urusan aku untuk membaca al-quran di mana dan ketika aku berada. Dalam aplikasi ni, aku juga boleh memilih surah yang hendak dibaca dan boleh mendengar bacaan dari qari seluruh dunia. Dan paling penting tiada lagi alasan untuk tinggalkan membaca al-quran walau tidak berada di rumah ok.

5. Aplikasi Koleksi Resepi.



Aplikasi ni dibangunkan oleh Andro Network. Pelbagai masakan melayu ada dalam ni. Yang penting, semua resepi dalam app ni boleh dibuka tanpa menggunakan sambungan internet kecuali video masakan. Tak perlu dah nak beli buku masakan setiap bulan sebab rasanya semua resepi yang diperlukan ada dalam aplikasi ni. 


Ok, cukup 5 aplikasi yang aku rasakan dapat memudahkan serta membantu aku dalam kehidupan seharian. Cubalah muat turun, dan korang akan dapati app macam di atas tu berguna sedikit sebanyak.

Aku chaw dulu, bye 😃✌







Tiada ulasan: