Selasa, 3 September 2013

Isu minyak naik


ASSALAMUALAIKUM


 Rasa-rasa patut tak dengan kenaikan minyak sekarang ni? bagi aku sendiri walaupun tinggal di kampung ni memang terasa jugak beban. Ada juga yang kata "ala, 20 sen je" memang 20 sen je, tapi kalau dikira :

1. Dahulu : RM1.90 / Liter
RM1.90 x 10 liter sehari = Rm19
30 hari x Rm19 = Rm570 sebulan 
Setahun : RM570 x 12 = RM6840 setahun

2. Hariini: RM2.10 / Liter

RM2.10 x 10 liter sehari = Rm21
30 hari x Rm21 = Rm630 sebulan 
Setahun : RM630 x 12 = RM7580 setahun

Takpe, sikit je kan.. cuba pula tengok kesan kepada kereta dalam rajah di bawah :-



Hmmph..

#Kan bagus kalau BR1M tu dapat setiap bulan



12 ulasan:

Cik Muda berkata...

tu la... tp nk buat camana taraf hidup meningkat skarang.. xde beza pon kalo kita pk dulu ngn skang.. dulu seposen dah boleh bli nasik lemak. skang mana blh dah.. kalo la nasik lemak tu tak berubah harga sampai skang...kaya raya kita ni... kereta pon tak tukar pakai je kereta tahun 1970'an dulu... kan?

apa pun alhamdulillah.. kereta saya takde dlam list lol... sebab kereta murah kot.... huhu~ ikut kemampuan la tu... maknanya, yang pakai kereta mahal tu ... apa sangat la takat 20sen .. ye tak?? hihihi~

zakirasli .. berkata...

@Cik Muda : hMMp, kn bgus klau BR1M dpt tetiap bln. ~kann

Cik Mun berkata...

sabar jela..xbole nak buat ape..

Ayu Zan berkata...

brim tiap bulan. baru selari..

Bin Muhammad berkata...

Kecoh diadunia realiti...kecoh juga dalam blog, ramai yg update entri pasal minyak naik, hehe

Yg peliknya, harga pasaran minyak dunia baru jer merudum, tiba2 harga minyak di naikkan...kenapa ye?

Mizz Aiza (Dunia Kecil) berkata...

golongan profesional (pembayar cukai) juga yang menyumbang untuk BR1M, sedangkan mereka tak dapat manfaat pun.. kebanyakan yang dapat BR1M mungkin golongan yang takde kereta atau hanya menaiki motosikal sahaja..

ikhwan yusuff berkata...

dugaan buat semua.....

puteri airyn berkata...

Kereta viva tak da dlm senarai harga petrol pun...kak erin pakai viva..

zakirasli .. berkata...

@puteri airyn: Untungla kak erin :D

S.K.A berkata...

kena bnyak bersabar..ntah mcm mn thun2 mendatang..ayat last 2 skong..

Cik Kechik berkata...

tahun depan trun lime posen..haha

Tetamu Istimewa berkata...

Kalau isi banyak mesti nampak perbezaannya.