Rabu, 18 September 2013

Belajar bahasa arab kejap.


ASSALAMUALAIKUM


Boring-boring ni, cuba belajar bahasa arab sekejap lah. Dulu masa sekolah fardhu ain, rasa macam tak best, tapi sekarang ni belajar balik best rupanya bahasa arab nih. Di bawah ni contoh-contoh pertuturan harian dalam bahasa arab :-


1. اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ

Assalamualaikum (Sejahtera ke atas anda)


2. اَهْلاً وَسَهْلاً

Ahlan Wa Sahlan (Selamat datang)


3. أهْلاًً بِيْك

Ahlan Bik (Selamat datang buat kamu/anda)


4. بِكُلِّ سُّرُور

Bikullis Surur (Dengan suka cita)


5. أنْتَ كَيْفَ حَالُك؟

Anta, Khaifahaluk? (Awak apa khabar?)


6. طَيْب، شُكْراً

Toyyib, Syukran (Baik, Terima kasih)



7. صَبَاحُ الْخَيْر

Sobahul Khair (Selamat pagi)


8. كَيْفَ اصْبَحْتُمْ؟

Kaifa Asbahtum? (Bagaimana keadaan awak pagi ini?)


9. مَسَاءُ الْخَيْر

Masa Ul Khair (Selamat petang)


10. كَيْفَ أمْسَيْتُم؟

Khaifa Amsaitum? (Bagaimana keadaan awak pada petang ini?)


11. تُصْبِحُ الخَيْر

Tusbihu 'Alal Khair (Selamat malam)


12. تَفَضَّل

Tafaddalu (Silakan semua)


13. من أين جئت؟

Min Aina Jik Ta? (Dari mana awak datang?)


14. مِنْ اَيْنَ اَنْتَ

Min Aina Anta? (Awak dari mana?)


15. اُدْخُلْ يَا أَخِيْ 


Ya Akhi, Ud Khul (Silakan masuk, saudara) -kalau perempuan, tukar jadi ukhti


16. كَمْ عُمْرُكَ

Kam Umruk? (Berapa umur awak?)


17. أشْكُرُكَ

Syukran (Terima kasih)


18. نَعَمْ ، صَحِيْحًٌ

Na'am, sohih (Ya, benar)


19. حَسَنًا

Hasanan (Baiklah)


20. خذ هذا

Khuz Haza (Ambil ini)


- Sekian untuk 20 perkataan dalam bahasa arab yang dapat aku tulis dalam ni. Untuk ketahui lebih lanjut sila ke sini :- BELAJAR BAHASA ARAB





      Wada' an, fi amanillah, Assalamualaikum




8 ulasan:

ZakiRasli Blogz berkata...

Lps ni mngkin aku cba tulis perkataan dlam bhasa bangla plk.. mngkin hahahaq

Teena Tna berkata...

Dulu kat skola sampai f5 sy blajar arab, tp bila kat univ dah xde bhsa arab, rindu nak blajar arab lagi. Sy suka part 'balaghah'..

Mizz Aiza (Dunia Kecil) berkata...

boleh jadi cikgu bahasa arab ni zaki.. akak dulu sekolah aliran biasa.. hehe.. boleh juga buat entri bahasa bangla tu zaki, nak juga akak belajar.. akak isi 3 tabung macam biasa.. :D

mazni berkata...

thanks. sye suka sgt bahasa arab ;D

S.K.A berkata...

Alhamdulillah =) perkongsian yg menarik..kena byak lg beljar kn..sbb bhsa arab ni bhasa syurga..jazakallah khairan kathira Zaki..

Norhasniza Khalid berkata...

yang mama belajar dulu, yang mama ingat cumah ahlan wasahlan... yang lain.. luper.. hihi

menarik perkongsian ini..

Nisa berkata...

Betul kata awak. Waktu sekolah agama dulu, tak pernah nak belajar bahasa Arab dengan bersungguh-sungguh. Bila dah besar menyesal...

Tetamu Istimewa berkata...

Susah juga nak sebaut dalam bahasa arab ni kan.