Isnin, 15 Julai 2013

Rompakan Bank



Semasa rompakan di Guangzhou,China, perompak bank berteriak kepada semua orang di bank:

"Semua tiarap di lantai dan jangan melawan! Wang ini kepunyaan bank tapi nyawa anda adalah kepunyaan anda."

Semua orang dalam bank pun ikut arahan perompak tanpa melawan dan senyap.

*Ini dipanggil "berfikir di luar kotak." - berfikir lain daripada yang lain!

Apabila seorang wanita bertiarap di atas meja dengan gaya yang menggoda, perompak menjerit kepadanya: "Tolong bersopan! Ini adalah rompakan, bukan cubaan merogol!"

*Ini dipanggil sebagai "Profesional." - Fokus hanya pada apa yang anda dilatih untuk melakukan!

Apabila perompak bank kembali ke rumah, perompak muda (kelulusan MBA) memberitahu kepada perompak yang lebih tua (lulus darjah 6 sahaja): "Taiko, mari kita kira berapa banyak duit kita dapat."

Perompak tua menyangkal dan berkata: "kau ni bodoh! Terdapat banyak wang, sampai bila baru kita habis kira ? Malam ni kita nonton berita di tv, pasti kita akan tahu jumlah rompakan dari berita tersebut."

*Ini dipanggil "Pengalaman." - Kini, pengalaman adalah lebih penting daripada sijil kertas!

Selepas perompak telah beredar, pengurus bank itu mengarahkan penyelia bank untuk memanggil polis dengan cepat. Tetapi penyelia berkata kepadanya: "Tunggu Mari kita ambil $ 10 juta daripada bank untuk diri kita dan tambah kepada $ 70 juta yang kita sudah gelapkan dari bank!".

*Ini dipanggil "inovatif." - Menukar keadaan tidak menguntungkan untuk keuntungan anda!

Penyelia berkata: "alang kah baiknya jika rompakan berlaku setiap bulan. Dapat juga kita gelapkan duit"

*Ini dipanggil "berpandangan jauh." - merancang masa depan selangkah lebih awal!

Keesokan harinya, berita TV melaporkan bahawa $ 100 juta telah diambil dari bank. Perompak mengira, mengira dan mengira berulang kali, tetapi mereka hanya boleh mengira $ 20 juta.

Perompak sangat marah dan mengadu: "Cilaka! Kita mempertaruhkan nyawa kita dan hanya mendapat $ 20 juta tapi Pengurus bank pula mengambil $ 80 juta dengan hanya petikan jarinya, nampaknya lebih baik menjadi orang pintar daripada menjadi pencuri."

*Ini dipanggil " Pengetahuan." - pengetahuan kunci kejayaan hidup!

Pengurus bank itu tersenyum dan gembira kerana kerugiannya dalam permainan pasaran saham kini sudah dilangsaikan oleh duit rompakan itu.

*Ini dipanggil "sambil menyelam minum air." - mempergunakan peluang yang ada untuk mencipta peluang yang lain!

Soalan : Siapa Perompak sebenar di sini ?


Sumber: Fb I like, hahaha~

6 ulasan:

Mizz Aiza berkata...

itulah perompak yang konon-kononnya profesional.. hihi.. akhirnya kerugian akibat terlalu yakin (kebodohan).. moralnya di sini, nak hidup mestilah kreatif, tapi jangan sampai menindas orang lain (macam dah lari dari cerita pula pandangan akak nikan? hehe..)

siti ZAHARA berkata...

berfikir di luar kotak
Tolong bersopan, Ini adalah rompakan, bukan cubaan merogol..heee
bleh ke perompak ckp cm tu..lawakla..=D
Haiii la Perompak..tak pasai2 kna tangkap di sebbkn nak cepat dapat duit..

Kesuma Angsana berkata...

hehehe,...dalam maksud ni !

Suara Hati berkata...

haha...macam lucu pulak rasanya baca..

S.K.A berkata...

he3..btol 2..tp pnh ke jd mcm ni?? mmg bijak..tp smuanya berdosa..

D_08 berkata...

tapi pucuk pangkei kat sini... semue bende yang deme buat tu salah... naseb baek le kite ni oghang Islam... masih lagi pikir nak buat bende2 tak betoi tu semue..... di dunia kite lepaih... di akhirat nanti..... tunggu je leee