Sabtu, 13 Julai 2013

Resipi Sambal Petai.



     Oleh kerana aku salah seorang peminat masakan sambal petai, jadi aku nak kongsi resepi masakan sambal petai ni untuk korang semua yang aku dapat di fb tadi.

Sambal Petai 
Oleh : Naimah Md Ludin
cc : www.facebook.com/bukuresepi 

10 tangkai cili kering (potong pendek2 dan rebus)
1 labu bawang besar belah 4.
1/2 inci belacan
1 sudu minyak masak
campur semua bahan dan kisar sampai hancur

1/2 senduk minyak (utk tumis)
bawang merah dan bawang putih racik/tumbuk (utk tumis)
2 keping asam gelugur (jus asam jawa pun boleh)
petai 5-10 keping (ambil isi)..kalau nak guna kulit pun boleh kalau petai muda..hiris nipis2
ikan bilis 1 genggam
1 labu bawang besar hiris nipis bulat2
garam dan gula secukup rasa

Cara Penyediaan:

Panaskan minyak..tumis bawang sampai naik kekuningan..masukkan bahan yg dikisar..tumis sampai naik bau/pecah minyak..biar betul2 masak. Masukkan asam keping/jus asam jawa..masukkan petai dan ikan bilis. Tambahkan garam dan gula, akhir sekali masukkan bawang besar yang dihiris bulat.

*kalau nak lagi sedap dan berlemak masukkan 1 senduk pati santan pekat akhir sekali..biarkan seketika sebelum padamkan api.

Selamat Mencuba! 

9 ulasan:

puteri airyn berkata...

Nampak Sedapnya.. :-)

mazni berkata...

kalau buat udang masak petai lagi sedap :)

Nurul Faiz berkata...

lauk kegemaran saya la. huhu. tergoda sudah...

Asyik Izas berkata...

haduii..my feveret..sambal petai dlm ingatan selalu..hehe

siti ZAHARA berkata...

sedapkan..tpi zara klu buat..buat sekali kulit.. potong kecil2..zara tak mkn dia punya buah..suka makan kulit dia..=)

Rohayu Md Isa berkata...

ada tgk kat fb td ... sonang je nk buat ... :)

Amin A. R berkata...

Saya suka sambal petai yg masak dengan kulit sekali... :)

S.K.A berkata...

telan ayaq liur tgok..mmg fav ambe ni :)

Mizz Aiza berkata...

Akak pun suka sambal tumis petai ni.. kalau petai mentah akak tak suka pula.. hihi..