Rabu, 17 Julai 2013

Resepi bergedil daging/ayam

Bahan-bahan ( 8-10 org )

Bahan A
1 kg kentang
1 keping daging/ayam dlm 150gm(kalau banyak lagi sedap)
1 biji telur
minyak masak

Bahan B (secukup rasa)
serbuk lada sulah
serbuk lada hitam
serbuk perasa
garam
bawang goreng

Cara-cara

Kupas, potong panjang2 dan goreng kentang.. kemudian tumbuk hingga lumat. 
Daging/ayam goreng sebentar kemudian dicubit kecil2 dan digaul bersama kentang. Masukkan semua bahan-bahan B ke dalam adunan kentang secukup rasa, bulat2kan adunan tadi dan leperkan.
Pukul telur, celupkan bergedil tadi dan goreng.


Sumber dari:- Fb Suka Makan

23 ulasan:

puteri airyn berkata...

Oh.. senang je nak buat pegedil ni.. :-)

zakirasli .. berkata...

@puteri airyn: Untungla pndai buat.. :)

Ayu Zan berkata...

harus try ni..

NURSHAKIRA ABDUL HALIM berkata...

yummy.. sedapnya! Shakira tak pernah try buat lagi..hehe thanks for sharing :)

Cik Kechik berkata...

wajib try ni..thanx 4 sharing..

zakirasli .. berkata...

@Ayu Zan : Cba la.. nmpk sdp tu

zakirasli .. berkata...

@NURSHAKIRA ABDUL HALIM: Ok, cbala.. nnti tk pyah bli lg.

zakirasli .. berkata...

@Cik Kechik: Ok, wlcome. cba2x

D_08 berkata...

wahhhhh....... dah pandei mike post2 resipi masakan ni yob... tahniah..awok pun bulih tumpang sekaki....

QasehnyaRania berkata...

sedapnya.
thanks share resepi ye.
ada masa blh cuba nanti
bulan puasa sy tak masak.huhu
sibuk meniaga kuih tepung pelita

jemput join

http://lobaksusue.blogspot.com/2013/07/qr-mini-giveaway-ketiga.html

Yowanda Erlangga berkata...

itu Pegedel apa bakso ? :o

Salam kenal dari 5 masjid terunik

zakirasli .. berkata...

@D_08 : hehe, saja je buat selingan wktu blan puasa ni.

zakirasli .. berkata...

@QasehnyaRania: wah best la meniaga.. ok, nnti saya join.

Amin A. R berkata...

Feveret saya ni :D

zakirasli .. berkata...

@Yowanda Erlangga: Bergedil ni boleh dikira sebagai kuih di malaysia ni. ia dibuat menggunakan campuran bahan-bahan seperti dalam resepi. Dn untuk bakso pula, tidak menggunakan bergedil ini kerna bakso menggunakan bebola daging. Ia, emang bentuknya sama, tapi rasanya adalah berbeda. Salam kenal juga :)

syuk shusuke berkata...

ya allah. sedapnyaaa..

Cik Mun berkata...

dah pernah buat..hehe..sedapppp

||aLeaSaRa|| berkata...

kak lea kan kalau jumpa bergedil,macam budak2 jumpa coklat.suka betullah bergedil ^^

Mila Ahmad berkata...

rasa macam nak buatlah.

siti ZAHARA berkata...

makanan fav owg dlm umh zara..=D

lucd007 berkata...

wow sedapnya :) telan ailio dah nih..

Mizz Aiza berkata...

sedap jika buat berbuka puasa.. terliur pula tengok..

Budak Kampung berkata...

iman tau msk ni.. ^_^