Rabu, 10 Julai 2013

RESEPI AYAM GOLEK ALA-ALA KENNY ROGERS

  Tadi aku buka fb, lpastu jumpa resepi ni. Jadi, aku rasa nak kongsila dengan korang semua resepi ni. Boleh buat juadah berbuka yg tinggal berapa jam je lg nih..

Photo: RESEPI AYAM GOLEK ALA2 KENNY ROGERS

Bahan-Bahan :

1 ekor ayam-bersihkan dan tidak perlu dipotong kecil (*tapi Mama suka masak seekor ayam belah 2/4)

Bahan-bahan untuk make up ayam :
3 biji bawang besar
4 biji bawang putih
1 inci halia
2 atau 3 sudu besar sos lada hitam
1 sudu besar lada hitam tumbuk (CT tambah)
2 sudu besar madu
1 ketul kiub ayam Knorr
2 sudu besar gula pasir - hana gune gula perang
2 sudu besar herba campuran
1 1/2 sudu teh garam halus
Sedikit air untuk mengisar kesemua bahan make-up
Sekikit mentega


Cara-cara :
1. Campur kesemua bahan make-up dengan sedikit air dan kisar.
2. Lumurkan keseluruhan bahan tadi diluar dan di dalam ayam yang telah dibersihkan.
3. Perap selama 1 1/2 jam (CT perap selama 3 jam)
4. Sapu sedikit mentega keseluruhan ayam dan bakar/panggang. Bakar selama 1 1/2 jam atau sehingga ayam masak. Semasa membakar, selepas 1/2 jam pertama, sapukan ayam dengan minyak dan campuran rempah yang menitis. Ini supaya ayam tidak terlalu kering.


Sos Lada Hitam
Resipi : Hana
Sumber:- siti delima.com

Bahan-Bahan :
1 1/2 cawan stok ayam@daging - hana guna stok ayam (air + kiub ayam)
1/2 cawan susu segar - nak kurangkan pun boleh
4-5 sudu serbuk lada hitam
c cm batang salery - dicincang (CT tak letak)
1/2 biji bawang besar - dicincang
2 sudu besar kicap manis - bergantung kehitaman yang dikehendaki
1 sudu sos tiram
1 sudu mentega/marjerin
1/2 tin cendawan butang - dihiris
2 sudu besar tepung gandum - bancuh dengan air
garam dan gula - jika perlu

Cara-cara :
1. panaskan stok ayam, susu segar, bawang dan juga batang salery. didihkan.
2. Kemudian tapis. buang bawang dan juga salery. kalau tak nak tapis pun takpe. didikan semula..masukkan lada hitam, kicap manis, mentega/marjerin, sos tiram dan juga cendawan butang. garam dan gula jika perlu.
3. Akhir sekali masukkan bancuhan tepung gandum untuk mendapatkan kepekatan yang dikehendaki.


Bahan-Bahannya :



1 ekor ayam-bersihkan dan tidak perlu dipotong kecil

Bahan-bahan untuk make up ayam :
3 biji bawang besar
4 biji bawang putih
1 inci halia
2 atau 3 sudu besar sos lada hitam
1 sudu besar lada hitam tumbuk (CT tambah)
2 sudu besar madu
1 ketul kiub ayam Knorr
2 sudu besar gula pasir - hana gune gula perang
2 sudu besar herba campuran
1 1/2 sudu teh garam halus
Sedikit air untuk mengisar kesemua bahan make-up
Sekikit mentega


Cara-cara :
1. Campur kesemua bahan make-up dengan sedikit air dan kisar.
2. Lumurkan keseluruhan bahan tadi diluar dan di dalam ayam yang telah dibersihkan.
3. Perap selama 1 1/2 jam (CT perap selama 3 jam)
4. Sapu sedikit mentega keseluruhan ayam dan bakar/panggang. Bakar selama 1 1/2 jam atau sehingga ayam masak. Semasa membakar, selepas 1/2 jam pertama, sapukan ayam dengan minyak dan campuran rempah yang menitis. Ini supaya ayam tidak terlalu kering.


Sos Lada Hitam
Resipi : Hana
Sumber:- siti delima.com

Bahan-Bahan :
1 1/2 cawan stok ayam@daging - hana guna stok ayam (air + kiub ayam)
1/2 cawan susu segar - nak kurangkan pun boleh
4-5 sudu serbuk lada hitam
c cm batang salery - dicincang (CT tak letak)
1/2 biji bawang besar - dicincang
2 sudu besar kicap manis - bergantung kehitaman yang dikehendaki
1 sudu sos tiram
1 sudu mentega/marjerin
1/2 tin cendawan butang - dihiris
2 sudu besar tepung gandum - bancuh dengan air
garam dan gula - jika perlu

Cara-cara :
1. panaskan stok ayam, susu segar, bawang dan juga batang salery. didihkan.
2. Kemudian tapis. buang bawang dan juga salery. kalau tak nak tapis pun takpe. didikan semula..masukkan lada hitam, kicap manis, mentega/marjerin, sos tiram dan juga cendawan butang. garam dan gula jika perlu.
3. Akhir sekali masukkan bancuhan tepung gandum untuk mendapatkan kepekatan yang dikehendaki.



Aku salin resepi ni dari :- Fb Taiping Zone


P/s: Sedap kan?? 

28 ulasan:

zakirasli .. berkata...

Tukar profession jdik chef jap.. :D

Amin A. R berkata...

hehe rumah takde pemanggang/oven, maknanya beli ayam golek kat bazar la jawapnya :D

zakirasli .. berkata...

@Amin A. R: Ha, tu jalan pling mudah dn cpat :D

azman Arsad berkata...

bulan puasa tu.. tengok ayam pulak tu.. aduhhhhh.. gastrik le pulak

siti ZAHARA berkata...

sedapnya..heee..

Teena Tna berkata...

sy selalu gak makan ayam macam ni, tp beli yang dah siap ada rempah kat pasar raya, pastu bakat kt pemanggang..memang sedappp
#selamat berbuka

Bin Muhammad berkata...

Wah! Memang sodap nih! Nasib baik singgah di malam hari, kalau tak, mau meleleh air liur ni...
Tapi...xdpt nak buat, xde pemanggang le...hu3

S.K.A berkata...

ha3..ok, rasanya dh pnh mkan..fmily pnh bt =)

lucd007 berkata...

wow sedapnya :)

mama_ka0ri berkata...

uikss..

macam sedap jer ayam golek ni..
boleh try la nanti.:)

anyway, salam kenal..tq singgah blog saya..:)

Mizz Aiza berkata...

panggang guna pemanggang ajaib je.. rajin share resipi ni.. mesti zaki pandai memasak ya? akak bab memasak ni mesti kena tengok buku resipi dulu, tak pun main campak2 je.. hihi..

zakirasli .. berkata...

@azman Arsad: haha.. tetiba gastrik

zakirasli .. berkata...

@siti ZAHARA: tu la kn.. sdap2x :D

zakirasli .. berkata...

@Teena Tna: Yg tu je cara pling senang.. huhu

zakirasli .. berkata...

@Bin Muhammad: Hehe, nsib bkak wktu mlm kn..

zakirasli .. berkata...

@S.K.A: Wah, untunglah.. :D

zakirasli .. berkata...

@lucd007 : Tu la, mmg nmpak sdap.

zakirasli .. berkata...

@mama_ka0ri: Boleh je cba nnti. msti sdp pnya. Ok, wlcome.

zakirasli .. berkata...

@Mizz Aiza: Gna pemanggang ajaib mmg snang kak. Dh prnah nmpak mak msak gna pemangang ni.. nmpak snng lg. Saya nih klau msak air, telur gorng dgn nasik greng pndai la kak huhuk..

D_08 berkata...

cantekkk...tq yop....buat sendighi lagi pueh hati rasenye....

D_08 berkata...

cantekkk...tq yop....buat sendighi lagi pueh hati rasenye....

zakirasli .. berkata...

@D_08: Btui2x.. teman setuju :)

Kesuma Angsana berkata...

tq share yer, nampak sedap ni

zakirasli .. berkata...

@Kesuma Angsana: Sama2x K.A . blhla cba nnti

Ain Mohammad berkata...

Berapa suhu u buat?

MARIA AWI berkata...

menyelerakan!!!

Vivix Shaklee Sebagai Penawar Mujarab Kencing Manis

murkey berkata...

Jom try ayam kampung golek..penghantaran ayam kampung proses terus ke pintu rumah anda..call/whats app 019-6312240(zam)

norazilah berkata...

Macam sedap je nak try lah